Blog: Intieme feestjes en gratis dance festivals

foto'sVan 27 november tot en met 18 januari 2015 staat Amsterdam in het teken van het Amsterdam Light Festival. Varen, eten en genieten op de wateren waar je de meest opmerkelijke en bijzondere kunstwerken tegenkomt. Een terugkerend evenement dat Amsterdam elk jaar letterlijk doet oplichten en de nodige toeristen trekt. Maar wat zijn nu eigenlijk de nieuwste trends in de evenementen branche?

Uiterst positief is dat het aantal festivals en evenementen gelukkig weer is gestegen in Nederland ten opzichte van de laatste jaren. De branche zat al een tijdje niet meer in de lift. In totaal groeide wel het aantal festivals in de periode 2005 tot en met 2013 met maar liefst 29%. Zowel nationale en internationale bezoekers van evenementen gaven in totaal in 2014 98.1 miljoen euro uit in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Een behoorlijk bedrag als je bedenkt dat dat niet één van de prioriteiten was een aantal jaar geleden.

Te beginnen met een Dance trend: Dance festivals in Nederland zijn ontzettend populair geworden het laatste jaar en daarbij komt dat veel festivals zelfs gratis zijn! En waar houden wij Nederlanders van ;) ? Internationale bezoekers laten deze trouwens ook niet links liggen; bijvoorbeeld Parkpop, het grootste gratis festival van heel Europa met een internationaal karakter en een bezoekersaantal in 2013 van 250.000!

Zoals velen van jullie weten is de ‘social technology’ ontzettend belangrijk geworden in deze live, online en interactieve wereld. Er worden nieuwe mogelijkheden gecreëerd en financieel gezien is de technologie zeker niet ongunstig. Het zorgt voor versterking van het evenement, wat ook weer in relatie staat tot de event app: zelf je event omtoveren in een handige interactieve eventgids waar de mensen kunnen zien waar, wanneer en wat er plaats vindt. Programma overzicht, actueel nieuws en het bezoekersoverzicht mogen natuurlijk ook niet ontbreken. Aansluitend is er ook eventmarketing en marketing communicatie, maar daar besteed ik volgende keer compleet aandacht aan, dat is namelijk een vreemde eend in de bijt.

Wist je dat ook kleinschaligheid een trend gaat worden in 2015? Een duidelijk zichtbare trend, dat al lang en breed is gemeten in 2014. Geen poespas, geen gekkigheid maar intieme feestjes met een duidelijke en kleine doelgroep. Met het kleine budget dat er steeds vaker is, wil je wél een kwalitatief hoogstandje organiseren. Dus laten we alle bombastische taferelen buiten beschouwing.

Voor velen de meest interessante trend in 2015: het hybride event. Hoewel Nederland hier een beetje (heel erg) op achterloopt, zijn we er harstikke blij mee. Het vergroot de doelgroep en is een perfecte aanvulling voor het evenement. Bij hybride evenementen is er buiten ‘face to face’ ook een online aanvulling, zoals congressen die live gestreamd worden en zo het bereik vertienvoudigen. En wat een succes is dat. Recente hybride rapporten laten zien dat de online deelnamecijfers is gestegen naar maar liefst +400%! En laten we het duurzame evenement niet vergeten, dat opmerkelijk genoeg niet op de lijst van trends 2015 staat en wel op de lijst van 2013. Zijn we dit misschien al vergeten? Het maakt niet uit dat het misschien niet meer ‘hip’ is dat je energiezuinige bier koelers gebruikt of alleen biologisch voedsel verkoopt op een evenement, het is gewoon een must! Hoewel de e-tickets best hip en ingeburgerd zijn in 2014.

Door Anouk Slierendregt